Under mitt arbete med att starta upp nya grupper med Processhandledning för småföretagare med anställda fastnar jag ideligen i mitt arbete för att grunna över företagens historia som framträder. Uppgifterna på listan med företag har tre-fyra år på nacken, då allt stannade upp samband med pandemin. I inlägg nedan uppmärksammas att så få företag drivs längre tid än 3,5 år. Här hittar jag nu företag som funnits i många år, men under de senaste åren zoomat ut från ett flertal anställda till allt färre och ingen alls. Företag med en i grunden bra affärsidé. Företag som varit lönsamma. Företag med en logga som många känner igen. En logga som pryder allt från kuvert till bilar och fastigheter. Ägarens födelseår gör att det är lätt att göra antagandet att han eller hon valt att under en period avveckla verksamheten istället för att sälja det och på det viset skapa ett hållbart företag. Vad hade hänt om de företagen gjort en ordentlig plan för Exit vid starten av företaget eller åtminstone några år innan företagets ägare valt att gå i ålderspension? Jag får en spontan ingivelse att ta kontakt med några av företagarna för en intervju, men förkastar självklart snabbt tanken. Känslan av stora förluster på såväl individnivå som samhällsnivå kvarstår dock. Förlust av tyst kunskap, arbetstillfällen och inte minst ekonomisk förlust för den enskilde företagaren. Vad mina upptäckter även ger mig är förnyad och ökad övertygelse om hur stor nytta programmet Planeringsdagar för Den Hållbara Företagaren® kan göra, då som sagt stor vikt läggs vid fokus på företagarens Exit. Oavsett om det kommer att ske om fem år eller femtio år!
Var tog alla företag vägen?
…Eller närmare bestämt, var tog alla företagare med kreativa idéer och planer vägen?
Som säkert många av er känner till sker en återkommande global undersökning gällande entreprenörskap Global Entrepreneurship Monitor, GEM, som forskningsstiftelsen Entreprenörskapsforum ansvarar för i Sverige. Årets resultat presenterades under ett seminarium som Tidningen Näringslivet citerar i en artikel om seminariet Anders Broström, Entreprenörskapsforums VD och professor vid Göteborgs universitet, ”Det är startandet som ökar och inte företagandet i sig”. Detta är föga förvånande enligt min mening, men att det är så liten andel av företagen som fortsätter existera längre än 3,5 år är beklämmande. Alla som någon gång startat ett eget företag vet hur mycket tid, energi och ekonomiska investeringar det kostar, såväl att starta som att driva företaget. Vad är då ett företag? Ofta och gärna hänvisar jag till Ekonomifaktas statistikbild gällande företagens storlek som visar att 99,3 av Sveriges företag har 0-49 anställda. Tro mig, jag beundrar och hyllar högt de Gasellföretag som drivna entreprenörer skapat och skapar. Gasellföretag och de entreprenörer som strävar mot att erövra titeln är sannolikt sinnebilden för vad många tänker på när begreppet företagare hamnar i fokus. Personligen hyser jag samma beundran och respekt för de företagare som nöjer sig med att driva ett företag utan andra ambitioner än att det ska gå runt. Företagaren bidrar till tillväxt genom att driva ett hållbart företag. Ett företag som håller länge. Sedan har vi alla företagare som drömmer om utveckling, men hamnar i småföretagarens ständiga dilemma att fastna i det dagliga arbetet utan att lyckas frigöra tid för att skapa visioner, mål och delmål. I statistiken döljer sig så många livsöden. Drömmar och planer som uppfylls med hjälp av stödinsatser från offentliga organisationer, näringsliv, ideella organisationer och inte minst av företagaren själv och hans/hennes eget nätverk. Men där ryms även krossade drömmar och tragik. År 2014, när jag gick en coachutbildning nivå PCC, gjorde jag det jag innerligt önskar att jag hade gjort så mycket tidigare, nämligen en 20-årsplan för mitt företag. Med 20-årsplanen följde ett kontinuerligt uppföljningsarbete av mål och delmål på planeringsdagar för företaget. Detta arbete blev grunden för programmet Planeringsdagar för Den Hållbara Företagaren®. Programmet jag önskar fanns från dag ett av mitt eget företagande. Programmet vänder sig till företagare som själva äger, driver och leder sitt företag. I sin egen takt och utan prestationskrav gör företagaren under två dagar en genomgång av företagets historia, nuläge och planering framåt. Som alltid har företagets Exit en viktig plats, oavsett om den är tidsbestämd eller inte. En viktig poäng med programmet är att den främst vänder sig till etablerade företagare, inte enbart startups. Välkommen att ta kontakt om du vill veta mer om programmet!
Ytterligare misstag att lära av samt ett Tack!
Hör upp småföretagare. Undertecknad har nu åter gjort ett fatalt misstag att lära av. Hemsidor är, som jag tidigare framhållit, ett viktigt kapitel för en företagare om verksamheten kräver en sådan som skyltfönster. Det företag jag tidigare anlitat för uppdatering av hemsidorna har tyvärr lagt ner och behovet av att hitta ett nytt företag som bemannar IT-avdelningen på Svahn Konsult Utveckling & Utbildning AB blev allt mer akut. Efter ett rejält snedskär för ett år sedan, där jag på grund av min naivitet hamnade i klorna på ett mindre nogräknat företag kände jag en stor osäkerhet inför uppgiften. Ordspråket ”efter sig själv dömer man andra” är bra. För min del innebär det dock att jag gång på gång går på minor då jag allt för naivt tror på den andres goda vilja och intentioner. Nåja, det vore dock värre med det omvända. Men denna gång var jag som sagt bränd av min tidigare erfarenhet, så jag valde att efterfråga tips på bra IT-konsult i ett av mina egna nätverk av personer som jag känner hög grad av tillit till. Fick ett tips jag gick vidare med. Vi gick igenom mina förväntningar och IT-konsulten intygade att detta var ett rutinuppdrag för honom. Efter samtalet gick jag in på IT-företagets hemsida. Såväl samtalet som hemsidan fick varningsklockor att börja ringa, men jag höll för öronen. Behovet av uppdateringar av hemsidorna och rekommendationen från min klubbkamrat lade en fårfäll över klockorna och mitt förnuft tog kompledigt. Jag befann mig i avslutningsfasen på ett större uppdrag och planerade att därefter under ett par veckor genomföra jobba med marknadsföring och överväxeln låg i för att hinna genomföra allt jag planerat. Utan att gå in på detaljer så fortsatte varningsklockorna ljuda och i mailkonversation med IT-konsulten uttrycker jag min tveksamhet att fortsätta, men tyvärr är det här jag gör det stora misstaget. Jag var och är ju i så förtvivlat stort behov av att få ordning på sidorna för att komma vidare. Resultatet blev en katastrof för min planering, en nedsläckt hemsida och en hemsida som var nerskräpad med innehåll som inte skulle vara där. Min arbetstid och framför allt min energi gick rakt ner i ett slukhål av vanmakt och en mycket märklig kommunikation med IT-konsulten som av obegriplig anledning vägrade rätta till det han ställt till med. Ingenting av den marknadsföring jag planerat var möjlig att genomföra. Föreställ er stresspåslaget och frustrationen. Sidan med ändrat innehåll fick jag själv ordning på efter att till slut ha tagit mig i kragen och använt min egen kunskap om WordPress. Den här hemsidan fortsatte dock vara nedsläckt och IT-konsulten vägrade, eller mer sannolikt, kunde inte åtgärda vad han ställt till med. Räddningen blev den eminenta supporten på webbsupport där min domän har sitt webhotellrum. I morse fick jag äntligen öppna ett mail med meddelandet att denna hemsida åter är synlig. Ett stort och varmt TACK för ert tålamod och den tid ni ägnade åt att förstå och åtgärda vad som felade. Vad som felade för IT-konsulten är fortfarande ett mysterium jag inte tänker lägga mer tid på att försöka förstå.
Tips från coachen:
- Fortsätt fråga om rekommendationer från ditt eget nätverk av personer du litar på, men gör en egen noggrann objektiv bedömning av det rekommenderade företaget
- Även om det är bråttom – Ta dig tid att gå igenom avtal och säkerhet
- Se till att ha ett lika bra webhotell med kundorienterad support som min domän har!
Detta misslyckade försök att åter bemanna IT-avdelningen på Svahn Konsult Utveckling & Utbildning AB har gett mig en rejäl läxa, förutom förlusten av arbetstid och energi. Att släppa in någon i den digitala verkstaden bakom hemsidorna är ett stort förtroende. Du kan inte kan vara med och se eller förstå vad som händer under besöken. Att bygga upp en hemsida tar så oerhört mycket mer tid än man tror, om man själv aldrig gjort det. Om man som jag dessutom lägger in länkar till och från andra sidor innebär det dessutom att allt detta arbete går förlorat om en sida blir förstörd. Nåväl, även om jag nu är tillbaka på ruta ett slutade denna historia med att såväl hemsida som länkar åter fungerar. Nya tag med marknadsföring, nu visserligen kraftigt försenad men dock. Javisst, så var det bemanning av IT-avdelningen på soloföretaget. Tips, någon?
Lära av misstag!
Hör upp alla företagare där ute!
Än en gång har jag inte gjort som jag lär och konsekvenserna gör mig nästan sömnlös, så hör upp och lär av mina misstag.
Eftersom jag själv reagerar negativt på hemsidor som inte är uppdaterade, innehåller stavfel och liknande slarvfel, har jag inlagt i almanackan att kolla över mina hemsidor en gång i månaden. Det har fungerat hyfsat, men som sagt, senaste året har allt sådant tyvärr blivit bortprioriterat.
När jag nu tagit tag i uppgiften stiger skammens rodnad på mina kinder. Hade jag gått in på en hemsida som www.svahnkonsult.se hade jag snabbt lämnat den. Datum som passerat, länkar som inte fungerar, ja ni fattar. Men – Svetten bröt ut på riktigt när jag började se över www.hallbarafortetagaren.se.
Så här: När jag gjort mina hemsidor har jag alltid låtit bli att ha kommentarsfält. Plötsligt började det poppa upp mail om obskyra inlägg på hemsidorna. Jag var in och kollade, men inget syntes på hemsidorna, så jag rensade bara bort skräpet med jämna mellanrum. Grubblade en stund över hur nättrollen kunde komma in, men släppte det sedan. Företaget som gjort mer avancerad genomgång av hemsidorna hade lagt ner och jag hade inte tagit tag i att hitta ersättare som ”IT-ansvarig” på företaget. Hösten 2023 började det komma inlägg på www.hallbaraforetagaren.se med en intensitet av flera mail om dagen emellanåt. När jag för ett par dagar sedan kavlade upp ärmarna och började gå igenom hemsidorna gjorde jag en minst sagt chockerande upptäckt. Alla dessa vidriga kommentarer med länkar låg fullt synliga i bloggens olika inlägg. Nättrollen hade inte bara lyckats ta sig in. De hade även på något sätt lyckats godkänna inläggen. Hur det är tekniskt möjligt övergår mitt förstånd. Det jag förstår är att det blir en priofråga kommande vecka att få ny IT-konsult som kan täppa till de motorvägar nättrollen verkar ha skapat rakt in på hemsidan. Tips från coachen är således att:
- Kolla igenom din hemsida med jämna mellanrum efter felstavningar och andra slarvfel som kan ha uppkommit vid uppdateringar eller som hängt kvar över tid.
- Om du själv inte är professionellt IT-kunnig – Se till att ha ett avtal med ett IT-företag för kontinuerliga uppdateringar och genomgång av skydd mot intrång på hemsidan
- Om du får mail om inlägg trots att du inte har den funktionen – Gå så snabbt du kan in och kolla så trollen inte gjort synlig skada
Har du ytterligare tips eller erfarenheter – Dela gärna med dig hur vi mindre företag utan anställd IT-professionell kan skydda oss från intrång eller annat som kan skada varumärket.
Äntligen Planeringsdagar igen!
Efter ett års intensivt uppdrag, där jag inte levt som jag lär någonstans, var det åter dags för att borsta bort dammet från pärmen med 20-årsplanen. Under fem fina dagar på Spaniens solkust i mars blev det en grundlig genomgång av mål och delmål för det kommande halvåret och de kommande tio åren. Att-Göra-Listan dagarna resulterade i vittnar om hur jag under året som gått varit i den för småföretagaren så vanliga situationen att ett uppdrag tagit all tid. Ingen tid över för planering, varken kortsiktig eller långsiktig. Nåja, nu är vägen framåt åter på kartan och det är mycket spännande på gång. Främst konceptet Den Hållbara Företagaren® med uppstart av nya handledningsgrupper vecka 34 för företagare som även är arbetsledare samt Planeringsdagar för Den Hållbara Företagaren® . Varmt välkomna att höra av er till Lisa Svahn för mer information.
Konceptet Den Hållbara Företagaren® och Agenda 2030 – De 17 globala målen för en hållbar utveckling
Måndag 1:a juni var Lisa Svahn på en digital nätverksfrukost anordnad av Connect Region Öst , vilket var trevligt och energigivande som vanligt, om än annorlunda i digital form. Ämnet för dagen var hållbart företagande vilket självklart gjorde morgonen extra spännande. Maral Myhr, Hållbarhetschef på Grant Thornton delade med sig av praktiska tips på hur du kan tänka för att skapa långsiktig tillväxt i företag som du är engagerad i. I dag vet vi att hållbart företagande ökar lönsamheten och konkurrenskraften och Maral visade en modell Grant Thornton använder för att skapa ett hållbart företagande.
Under föredraget visade Maral bilden på de 17 globala målen och talade om vikten av att företag och organisationer visar i sin hållbarhetsrapport hur man jobbar med att medvetandegöra och motivera varje medarbetare till delaktighet i företagets strävan till global måluppfyllelse.
I projektet Den Hållbara Företagaren finns de globala målen med dels övergripande i projektplanen, dels i produkten Planeringsdagar för Den Hållbara Företagaren® där deltagarna i programmet får bekanta sig med målen om de inte redan gjort det, inspireras av varandra och se hur de kan använda målen i sina företag. I ett tidigare blogginlägg kan du läsa litet mer om det.
Konceptet Den Hållbara Företagaren® arbetar utifrån de globala målen för Hållbarhet och knyter an till dem där det är lämpligt och möjligt. Hållbarhetsmålen kommer att finnas med som rubrik och lyftas fram i kontinuerlig rapportering om konceptet. Tanken idag är fokus främst på mål 8, men konceptet berör konkret även 2, 3, 4, 9 och 12. De övriga målen finns med i vårt medvetande och benämns när det är relevant.
Mål 8 Verka för en inkluderande och långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla, inklusive småföretagare
Mål 2 Uppnå tryggad livsmedelsförsörjning, en bättre kosthållning och främja ett hållbart jordbruk.
Mål 3 Säkerställa att alla kan leva ett hälsosamt liv och verka för alla människors välbefinnande i alla åldrar
Mål 4 Livslångt lärande för alla
Mål 9 Främja innovation
Mål 12 Främja hållbara produktionsmönster
Mål 14 Bevara och nyttja haven och de marina resurserna på ett hållbart sätt. Ett mål som ligger Lisa, som är bosatt i Stockholms skärgård, extra varmt om hjärtat förstås. De blå näringarna och vattenbruk kommer att uppmärksammas och lyfts fram.
Efter en kreativ och givande morgon med klassisk onlinemöte-outfit (finblus och träningsbrallor) unnade sig Lisa, som jobbade hemifrån idag, en lunchpromenad i den undersköna hembygden. Allt är ändå inte elände med Coronapandemin.
Hur hänger Arbetsrätt och processhandledning ihop?
I senaste nyhetsbrevet från Arbetsmarknadsnytt fanns artikeln Ny statistik: Arbetsrätten är företagens värsta börda, vilken blir till en klockren fortsättning på förra blogginlägget om Tillväxtverkets rapport Växtkraft för de gröna näringarna. I den aktuella undersökningen framkom att 86 % av företagarna ansåg att hanteringen av lagar och regler i allmänhet är betungande mätt i såväl tid som pengar och arbetsrätten i synnerhet. En snabb genomläsning av artikeln visade att innehållet var intressant och för en person som i decennier jobbat med krångliga relationer i arbetslivet satte den ord på det väl kända. Artikeln ger ett lysande exempel på hur en företagare som själv äger, driver och leder sitt företag kan ha stor glädje och nytta av processhandledning i sin roll som arbetsledare. Där kan företagaren utan censur berätta hur en anställd som motarbetar företagets mål och visioner påverkar arbetsgruppen, företagets varumärke och inte minst påverkar företagarens egen arbetsmiljö. Därefter finns möjligheten att börja reflektera över hur det kommer sig att den anställde beter sig på detta viset och börja sortera i vad företagaren själv kan förändra och vad som inte går att förändra i den aktuella situationen, exempelvis lagtexten i arbetsrättslig lagstiftning.
I processhandledning är det inte lagtexten som är i fokus, utan det krångliga som uppstår människor emellan när det finns olika uppfattningar om syfte, mål och mening med exempelvis en arbetsuppgift. I individuell handledning kan företagaren ta ut svängarna riktigt ordentligt utan att behöva fundera över vad någon annan tänker (handledaren är en neutral person som alltid hört värre saker och har sträng sekretess!). Är det grupphandledning får företagaren sannolikt gott stöd från de övriga som kanske varit med om liknande situationer och kan ge nya infallsvinklar på en infekterad situation. Efter hand kan företagaren hitta strategier och tillvägagångssätt att hantera situationen som sannolikt förbättrar livskvaliteten för samtliga inblandade och inom lagens råmärken. Således bidrar processhandledning till att skapa en hållbar företagare som skapar ett hållbart företag som skapar personal som håller länge, var de än väljer att arbeta.
Foto: Mostphotos. Bilden ovan är lånad från artikeln i Arbetsmarknadsnytt
Frukostseminarium om Tillväxtverkets rapport Växtkraft för de gröna näringarna
LRF’s representant Anders Johannesson reflekterade över rapportens innehåll. När han kom till rapportens resultat gällande hinder för tillväxt för näringarna, där regler och lagar var överlägset största hindret, rullade han ut ett dokument på tre meter. ”Och jag har bara tagit med rubrikerna”.
Kolla gärna här!
Morgonen var innehållsrik och hoppfull, då känslan är att myndigheter och organisationer nu energiskt samarbetar för att underlätta tillväxten av våra viktiga gröna näringar. Som skärgårdsbo saknade jag dock något om vattenbrukets fantastiska potential, som är så mycket mer än fiske. Men
60 minuter går fort och det var ändå mycket som hanns med på det hela taget.
Här finns en sammanfattning på Tillväxtverket.
”30 000 affärsidéer väntar på företagare”
I gårdagens artikel på SvD Debatt lyfte Johan Kreicbergs, Swedbank och sparbankernas företagarekonom, en angelägen fråga, på såväl samhällsnivå som för den enskilde individen. Företagarens Exit. Så mycket samhällsresurser, statistik och förhoppningar satsas på Startups och tron på det nya Spotify i varje entreprenöriell vrå. Så litet resurser, statistik och aktivt engagemang satsas på ett kvalitativt avslut för företagare SMF. Samhälleliga förluster, inte minst i form av etablerade arbetstillfällen, och förluster för individen, såväl ekonomiska som känslomässiga, helt i onödan. Det vill projektet Den Hållbara Företagaren ändra på. Oavsett om det är ett år, fem år eller 25 år kvar till Exit, så kommer ämnet finnas med på dagordningen när vi talar strategiplaner. Oavsett om det är ett företag som etablerats fem generationer tidigare, eller om företaget är i uppstartsfasen, så kommer ämnet finnas aktuellt. Hur detaljerat Exit-planen formuleras är företagarens eget beslut, men vi lyfter frågan. Läs artikeln och kom gärna med input. Hur vill du att vi utformar arbetet med Exit-planen? Artikeln finns i länk ovan och i utskriftsvänligt pdf-format: 2018-11-12 SvD Debatt – Företagarens Exit
Den viktiga frågan om företagets styrelsearbete
2018-10-23
StyrelseAkademien Stockholm/Uppsalas Medlemsmorgon var välbesökt denna morgon, då Therese Reinfeldt föreläste om Vägen till styrelseuppdrag. Therese är en av Sveriges mest erfarna styrelserekryterare och medlem i StyrelseAkademien Stockholm. Hon har arbetat med såväl noterade, privata, statliga, som riskkapitalägda bolag i olika faser av deras utveckling. Therese har med andra ord en unik förståelse för olika bolags utmaningar och prioriteringar samt insikt i vilka kompetenser och erfarenheter som behövs i styrelsen för att skapa bästa förutsättningar för tillväxt och lönsamhet. Det hon söker under sitt rekryteringsarbete av styrelseledamöter är så som erfarenhet av tillväxtskapande/skalat upp verksamheter, internationalisering, omstruktureringar/turnarounds. Therese beskriver vidare att rollen som styrelseledamot kräver en god anpassningsförmåga, nyfikenhet och vilja att hänga med i samhällsutvecklingen och digital mognad är ett måste.
Min forne lärare under certifieringsutbildningen Rätt fokus i styrelsearbetet för aktiebolag (SME), Ove Liljedahl, ackrediterad lärare på StyrelseAkademien, berättade att det i många fall är en merit att som styrelseledamot inte ha branschkunskap. Det ökar möjligheten till nya infallsvinklar och skapandet av kreativa idéer som utvecklar företaget.
Medlemsmorgonen modererades av duktiga Johanna Tesdorph, som själv har en minst sagt imponerande erfarenhet som styrelseordförande och styrelseledamot. En oerhört inspirerande morgon och arbetet för att skapa ökad insikt om vikten av ett aktivt styrelsearbete i mikro- och småföretag fick näring.