Vem bryr sig om företagarens organisatoriska och sociala arbetsmiljö?

2018-10-16

Arbetsmiljöverkets föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) började gälla mars 2016

Vad kostar det att låta bli? Vad kostar en nyrekrytering för ett företag? Vad kostar slitaget på varumärket som en nyrekrytering ofrånkomligen medför? Vad kostar det att låta bli att kontinuerligt se över faktorer som bidrar till att personalen trivs och därmed sänker talet för oönskad personalomsättning? Vad kostar ohälsotalet i företaget, det vill säga antalet sjukskrivningsdagar? Vad kostar det att låta bli åtgärder som sänker ohälsotalet?

För att personalen ska trivas och hålla länge, det vill säga vara friska och inte säga upp sig från sin anställning i företaget, krävs det att arbetsmiljön, såväl den fysiska som den psykosociala, är väl genomtänkt. Men i vilken grad gäller det företagaren själv? Vem tänker på företagarens organisatoriska och psykosociala arbetsmiljö? Det är här projektet Den Hållbara Företagaren® vill lägga mest krut. Utan företagare som håller i längden blir det inte mycket bevänt med företagandet i Sverige.

o o 0 O 0 o o

En central del i materialet för Planeringsdagar för Den Hållbara Företagaren är Värdegrundsarbete. En rekommendation är att företagaren sätter sig in i hur Agenda 2030 och FN’s Hållbarhetsmål och ett mindre företag i Sverige hänger ihop. Ingen kan göra allt. Alla kan göra något och samtidigt skapa ett ökat värde i företaget. I projektet Den Hållbara Företagaren®  kommer vi främst fokusera på Mål 8, som du kan läsa mer om i länken om du vill fördjupa dig. Nedan hittar du ett axplock från texten. Det är fler av målen som kommer att uppmärksammas under projektperioden, exempelvis vikten av livslångt lärande som finns under Mål 4.

MÅL 8 i Agenda 2030; FN’s 17 Globala hållbarhetsmål

wwwglobalamalen.se

Verka för en inkluderande och långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla.

”Under de kommande 20 åren väntas dessutom den globala arbetskraften öka med 800 miljoner människor, vilket kräver stora ansträngningar för att skapa nya jobb. Att främja makroekonomisk stabilitet och gott investeringsklimat, sysselsättning och anständiga arbetsvillkor är viktiga faktorer för hållbar utveckling.”

”Goda förutsättningar för privat företagande och entreprenörskap är en av grundpelarna för en tillväxt som hela samhället deltar i.”

”För att företagen till fullo ska kunna utveckla sin potential är tillgång till nationella, regionala och globala marknader avgörande. Dessa faktorer är också viktiga för utländska investeringar, som kan ge ett viktigt bidrag till sysselsättning, innovation, teknologiöverföring och produktiv kapacitet.”

Delmål för mål 8

8.3 Främja utvecklingsinriktad politik som stödjer produktiv verksamhet, skapande av anständiga arbetstillfällen, företagande, kreativitet och innovation samt uppmuntra att mikroföretag liksom små och medelstora företag växer och blir en del av den formella ekonomin, bland annat genom tillgång till finansiella tjänster.

8.9 Senast 2030 utarbeta och genomföra politik för hållbar turism som skapar arbetstillfällen och främjar lokal kultur och lokala produkter.

Loggan 2.0

Klart projektet ska ha en egen logga. Tanke och skaparkraft i växelverkan har värkt fram en första version som kändes nästan rätt. Det började med att hisspitchen blev projektets Mission – Projektets uppgift är att skapa hållbara företagare som skapar hållbara företag vilket leder till personal som håller länge. Den goda spiralen blev en cirkulär rörelse och DÄR blev bilden tydlig. Färgerna var givna (se symboliken här längst ned) och loggan ritades upp i en första version för att lämnas över till en professionell logga-skapare. Men något skavde. Inte mycket men tillräckligt för att hålla igång processen. Genombrottet kom äntligen och det som  skavde blev uppenbart. Processen i den första versionen gick bara åt ett håll! Raskt fick pilarna dubbelriktning och där kom version 2.0 i mål.  Nu gäller det bara att hitta en riktigt skarp logga-skapare som kan få till den där upplevelsen av tyngdlöshet, som den fortsatta processen kräver. Tips, någon?

Varför projekt Den Hållbara Företagaren®?

Idén till projektet Den Hållbara Företagaren® har en lång historia. Projektledare Lisa Svahn blev 1998 erbjuden att medverka som konsult i ett projekt som riktade sig till nya och etablerade kvinnliga företagare. Projektet skulle pågå i tre år men lades hastigt ner efter ett drygt år. Besvikelsen var obeskrivligt stor och så även konsekvenserna för det egna företagandet. Själva grundidén med projektet tyckte Lisa då som nu var lika enkel som genial. Samla ihop ett nätverk av kompetenta konsulter som vänder sig till småföretagare. Dra in projektfinansiering ämnad för utveckling av företagare i ett avgränsat geografiskt område eller annan avgränsning. Erbjud företagarna konsulttjänster till kraftigt reducerad kostnad eller ingen kostnad alls. Summan av denna enkla ekvation blir med största sannolikhet ett ökat antal företag som drivs med kvalitet, långsiktighet och ökad tillväxt och inte minst ökad livskvalitet för såväl företagare som anställda. Av olika anledningar skulle det dock komma att ta lång tid att konkretisera planen på att dra igång ett projekt med denna grundidé, men som bekant är det bättre sent än aldrig!